June (no fancy tittle this month)

So hello july. And good bye june lol.
So june. Erm so more thing happen than I expected it would be. Like scheduled kursus kawen dua hari.
Yup you read right. Kursus kawen 13 and 14 haribulan dekat pejabat agama islam Kepala batas seberang perai utara. Cerita pasal hari tuh nanti dalam entry yang lain lah aku cerita yer.
Then beberapa hari lepas tuh mak suggest aku pegi interview untuk maydin yang baru nak buka kat BM. Well more like suruh sebenarnya. So aku pun dengan resume umur 21 aku pegi interview dekat butterworth. Pejabat bomba kalau tak silap. Sampai tepat jam 9.00 pagi dah ramai beratur register. Yang dah siap isi boring pun ada.
Tapi yang buat aku upset tuh. System tak da langsung. Ada ka patut suruh masuk ja kalau dah siap. Dah la yang mai interviewer tuh dua orang ja. Yang ada kat situ dah dekat 50 lebih. Hmm. So aku nie isi boring dah, tunggu lah makin lama makin ramai. And sebab aku mai awal and tempat duduk aku tuh tercorok yang baru mai tuh dapat seat dekat dengan bilik interview. Boleh pulak yang baru mai tuh masuk dulu.
Dah main serbu aku pun nak mencelah tak boleh. Okay bad idea pakai wedges and baju kurung. Sekali ada sorang mamat nie agak tua lah. Pangkat abang tapi sebab aku agak awkward dengan word tuh we going to just call him mamat.
Dia antara yang baru sampai. And FYI aku tak pernah tengok ramai macam tuh interview. Last macam tuh. Dekat job fair. Dia kata nak masuk ikt macam mna? Panggil or?? Then orang yang manage (aku tak rasa dia pegawai maydin.) tuh cakap masuk ja sapa rasa dia mai awal masuk dulu. Then ayat mamat tuh memang aku nak high five ja ngan dia.
Mamat baju belang. “lah kalau macam tuh saya pun rasa macam mai awal.”
Yang jaga tuh botak so we name him mamat botak. Dia terus serba salah. Tambah bila jadi commotion sat kat situ. So bila dah bising keluaq lah sorang encik nie dengan pakai tie suma berjalan sambil pakail cermin mata cuba nak selesaikan problem. Bila dah dengar pendapat and suma setuju ikut nama yang reg tadi. Mana yang dah interview dia cross. So maka dengan itu bermulalah proses interview yang bertamadun.
Dalam pukul 11.00 macam tuh baru lah nama aku dipanggil. Bila aku bangun ja orang yang kat depan suma pusing belakang. Aku dah mula gelabah biawak nak beranak. Berjalan pun cover ala ala gadis melayu walau dalam hati takut kain tersangkut berjalan ke bilik no 2.
Masuk dalam bilik aku bagi salam and duduk bagi borang and diam. Dia tak Tanya apa and aku pun tunggu dengan keadaan yang tak berapa nak sabar tapi tahan ja. So yang nak tergelaknya aku mintak jawatan pembantu teknologi. Adoi rasa bodo pun ada. dia mungkin effect dah interview ramai. So tak berapa nak mesra alam sangat. Tapi aku maintain muka senyum tak mau lah Nampak macam telan katak ja.
Dia tanya aku kenapa pilih jawatan tuh. And tau taka pa scop kerja tuh. Aku diam. Terangkat kening aku sebelah tanpa aku sedar. Dia Nampak and dia explain yang kerja nie basically kena qualified dalam computer system. Aku pun nak Nampak macam pandai tanya balik system ka whole? Kalau system aku tak da sijil Cuma self thought ja. Dia kata no. kena qualified. So aku diam terus. Then dia offer mintak cashier. Aku dah sudah. Tak mau cashier. Not for mall that big!
Bila aku tak balas dia offer inventory. Dia kata sesuailah dengan yang aku belajar and dia mention yang position nie sesuai untuk yang ada diploma compare to sale. Takat spm pun dah boleh mintak. Piker dalam 3 seconds aku setuju. Tapi aku tanya macam mana kerja dia. Dia pun explain lah. Kerja 9 – 5 isnin sampai sabtu ahad cuti. Kerja keyin data ja mengadap computer. So apa lagi lorh. Senyum lah aku. Aku tanya gaji. 900 + 100 perform elaun.
Dia sebut jugak transport kalau aku ada masalah. Dalam hati. No problem babe keh keh keh.
Then dia kata okay nanti dia akan inform macam mna. Sebelum aku keluar aku tanya dia pasal interview ada second ka macam mana? Dia kata tak da. Direct terus. So aku pun keluar terus blah balik rumah.
Dalam keta duk kata. Tobat takdapat dah dia pun tulis apa tah kat borang aku and terus letak tepi. Aku pun ookayyy.
Masa balik mak singgah amik angah yang balik dari test jpj dekat jeti. Masa balik singgah market apa suma. Baru balik. Sampai rumah aku bukak tudung and kain pun hilang terjun atas katil. Tengah duk ready nak lena ada mesej.
“dtg utk interview ke-2 mydin skrg. Jmpa sy yg interview awk. Tq.” Unknown no.
That is exactly how the text sound. And I was like. Is he serious? What?
Aku pun tunjuk kat mak mesej tuh. Mak reaction pun sama macam aku. Hahahah. Size aku rasa macam lawak. Nak buat apa nie? Hah mak pun tukar seluar aku siap balik kami pun terus pegi balik tempat tadi. Setengah jam lah nak sampai. Tau dah pukul 1.00 masa aku sampai. Pak guard tuh cam aku dia bangun bila Nampak aku. Yelah sebab masa aku sampai pagi dia yang bagi tau kat mana nam reg.
Aku tanya pasal second interview kat mana. Dia blur terus kata “takpa pi msk dulu.” Bila aku masuk dekat counter tuh dah ada orang lelaki tanya pasal 2nd interview nak tunggu kat mana. Mamat botak tadi nie pun blur. Dia suruh tunggu and kalau ada kosong baru masuk. So aku tunggu duduk kat seat yang depan betul2 counter. Sebelah aku nie ada budak perempuan duduk. Yang tadi pagi isi borang depan aku. Dia tegur rupanya dia pun sama jugak. Pun inventory jugak. Okay so aku dia ja lah. Nampanya ramai jugak yang 2nd. Then dia tegur lagi dia kenal adik aku. And depa nie satu sekolah dengan dia. Tak sempat pulak aku nak tanya nama. Sebab bila aku nervoueness aku diam ja. Muka hah macam telan katak lah. Eh mana ada. tapi lebih kurang lah.
So sebab depa mai dulu aku bagi depa masuk dulu. Depa mai dua orang and decide yang bagi chance kat kawan yang dekat nie kerja. Budak tuh keluar bawak kertas and senyum kat aku. Cakap yang comfirm dapat punya. Aku diam tak kata apa. Sebab yang duk dekat situ ramai yang tak interview pun lagi. Mesti tak sedap hati depa dah la tak interview lagi tau ada orang yang dah dapat keja. So lepas selang sorang aku masuk and terus dia tanya
macam mana setuju inventory?
Aku ok no problem.
Gaji RM 900.00 okay
Aku tak da masalah.
Okay so bwak….sekian sekian. Mintak ic?
Sambil dia bebel aku bagi ic and dia tulis nama aku dekat kertas and no ic.
Then dia kata kena lapor diri dekat mydin bertam 13/7 nie untuk kursus. Aku dalam Kepala bila eak aku punya test muet??
Dia bebel lagi pasal photostate and selak kertas depan aku. Tanda sana tanda sini. Aku tanya lah kursus berapa lama. Dia kata tak lama. Aku nak tanya tak lama tuh brapa lama? Entak kenapa tak terkeluar pulak.
Dia tanya tau tak kat mana mydin bertam. Im like are you kidding me? hell yeah I know that place. Like dahh.
Dia assume tasek gelugor jauh dari bertam and dekat dengan bm. And aku be like are you serious dude? Celah mana bm pun aku tak ketahuan Kepala ekoq and btw kalau hampa tak tau BM Bandar yang lama and sangat pening untuk orang macam aku. Too much detail.
Lepas tuh dia kata kena buat akaun kat alliance bank. Aku rasa arieal aku nie dah kena magnet. Bzzz. Masa dia explain kat mna bank tuh. Aku angguk ja macam tau.
“erm okay.owh terus……..lepas what light?” ampa tau kan macam mana tv xda siaran?? Hah macam tulah otak aku time tuh. Then dia bagi borang yang ada kat tangan dia and ic aku kat aku and say “tahniah” aku take that as its over and he want me to get the hell out of there asap.
Tapi sebelum tuh aku sempat lah tanya masa kursus boleh amik cuti? Sebab aku kena cek balik jadual aku. (bajet macam sibuk jerr) dia dengan sambil lewa kata boleh, cuti raya. Aku eikk. Bila raya? Posa?
Bila aku keluar adalah dua tiga orang duk kat guard tuh sembang suma kata dapat tuh. Belanja nasi kandaq lah bagai. Yang aku nie dk ariel x da siaran lagi. Mak bangun and jalan dengan aku.
Aku pun cubalah expain seringkas yang boleh.
“dapat kerja tapi kena kursus kt bertam start 13/7  and kena buat akaun bank dulu.” Mak dengar owh sempat lah. And bila nak keluar aku ulang balik yang pasal akaun bank alliance tuh and aku cakap nak pinjam duit mak sebab hell duit aku kering lah apa lagi. Tinggal 50 ja dalam bank. Nak beli kasut pun tak lepas. Mak g withdraw dt and kami terus singgah bank sebab yg tuh cawangan yg terdekat dengan kami. So aku pun pegi buka akaun dengan surat akuan pekerja mydin. Kejap sangat and customer service dia sangat lah okay. Dlm Kepala aku dk bzzz. Siap suma kami balik
Time tuh lah aku be like. Kenapa depa amik aku?? Gila kah? Kenang balik interview tuh yang sangatlah fail and did I mention yang dia mintak resume aku then baru aku teringat yang aku bawak. Kelam kabut aku bagi kt dia.
Tapi it went well. And mak pleased. So I have no complain.
Memang nak tegelak tapi yelah mungkin rezeki aku kan.
So fast forward aku baru sedar yang 18 june posa interview 16. Yeah look at that. Tak sampai seminggu dah banyak benda jadi dengan tersangatlah pantas.
Posa? Hmm okay lah. Owh lupa pulak masa kursus kawen tuh hari ke-2 tuh mak g antar syawaal daftar so aku and my sis tak ikut lah. And so posa kali nie just aku adik aku and mak and abah. So not meriah. Well not to say family aku selalu meriah tapi kali nie suram. Buka posa 3orng ja?!
Then 25 june muet speaking test aku. With just two days preparation aku melangkah ke smka irshad. Pegi beria sejam awal. And hehe aku tertidur sampai pukul 9.00 rilex ja walhal exam pukul 11.00
Sampai pukul 10.00 lebih kurang. Aku park moto dekat depan and jalan masuk. First initial thought. “mana aku nak pi nie?” kat mana exam hall? Jalan sekerat aku patah balik and tanya kat guard. Sebab aku jalan dlm heels penat lah jugak gasping for breath aku tanya kt dia kat mana muet?
Dia macam tak tau tapi gaya buat tau tuh ada. dia suruh aku jalan p dekat dewan yang hujung tuh and aku tengok arah dia tunjuk and be like. Mana dewan? Are you freaking serious? Hujung tuh? Aku tanya dia sekali lagi nak make sure dia keluar and tunjuk lah jalan straight. Aku mintak maaf lah bila sedar yang aku agak lancing. Aku gelak sambil kata yang aku tak pernah mai. Dia kata kat keta banya park. Pastu tegur kenapa aku macam penat. Aku nak ja rolling my eyes kat dia. Dengan baju kurung nie aku jalan kaki posa pulak tuh. Memang lah tak rasa apa. Ciss tengok jam 10.10. okay entering panic mode mampus lah aku kalau tak jumpa bilik exam. Jalan sepantas yang mungking (and kalau hampa nak kata kenapa pakai heels let me remind you yang tuh ja kasut bertutup yang aku ada yang appropriate untuk pegi exam selain my running shoe. And seriously running shoe with kurung moden?)
Sampai kat dewan aku tecangak. Kat sini ka. Tak da tampal apa pun? Guidance pun tak da. Ish. Buka tengok lah. Tarik EHHH kunci ka? Tolak owh huh boleh. Then aikk gelap?? Buka seinci aku pun alamak kosong ja. Aku pusing belakang. Nampak ada budak perempuan tunduk mengadap phone dia. Nak tanya ka tak. Ish Nampak makhluk lain yang ang boleh tanya ka?
Dia pun amik pukul 11.00 jugak and dia kata “pukul 11.0 nanti pegi reg dekat belakang tuh.” Aku pun duduk dekat pondok yang sama sebab dah penat and start to berpeluh. Bila da start rasa macam badut aku keluar phone. Then sorang budak laki jalan area tuh. Dia macam serba tak kena. Aku tengok dengan kemeja dalam hati. Eii mesti group aku nie. Aku masa tuh assume yang pompuan tadi sekali dengan aku and budak laki nie pun.
Aku perasan yang dia tengok aku so sebab tau yang dia akan mai tegur aku try to be less awkward sibuk tengok twitter. Dia tanya kat mana tmpat exam. Aku pun bagi lah info yang sama macam mana aku dapat. Lepas tuh dia siap tanya lagi pukul 11.00 sekarang tak boleh? Aku. Hakeleh budak nie. Satgi. Aku geleng ja. Mana lah aku nak tau. Dia macam nak cari tempat duduk dalam hati aku jangan lah duduk sini. Macam paham ja dia pun blah. Leka aku duk baca nota aku mai lagi sorang mamat pakai dengan pink pulak tuh. Aku tunduk tengok tudung aku. Okay cantekk
Macam mana aku pilih nak pakai pink hari nie?!
Aku dengar dia panggil budak yang tengah amik wudhu dekat surau depan sikit dari tempat aku duduk.
Hoi ja dia panggil budak tuh?! Nice manner you got there. “exam muet kt mana tau x?”  the rest aku tak dengr sebab lepas tuh dia linger around that area and obviously to mighty to tegur aku. And aku? Heh lantak hang lah. Mai hoi kat aku tengok.
Dalam Kepala. Dua lelaki?? Nie dah cukup korum ka? Dalam aku duk berangan mai sorang gaya macam budak baik pompuan. Tanya kat aku exam kat mana. Aku pun kata lah kalau pukul 11.00 satgi baru p daftar. Dia tanya nak p pukul berapa. Aku tengok jam 10 min. okay im so not ready. Sambil senyum “ingat nak p 5 min sblm.” Dia senyum and ask if boleh ka tak dia nak p sekali dengan aku. Aku pn no problem lah memandangkan manners dia nie.
Then out of blue dia tanya umur aku. Aku hekk. “22.” Dia gelak and tunduk “kakak lah nie.” Aku tanya balik lah umur dia. “21.” Terangkat kening aku. Muda nie. Aku sorang ka tua? Erkk tua?
Dalam Kepala aku situation yang tadi nie 4 dah cukup orang dah jadi 5 so what now?
Sembang lah sat dengan budak tuh hilang lah ketaq aku. Then 5 before. Aku ajak dia pegi cari tempat tuh memandangkan budak yang aku tanya sebelum tuh tak berganjak lagi. Kami pun angkat pungkuq pegi belakang kooperasi yang betul2 di kiri kami. Bila aku pusing nak cakap dengan adik yang mana aku dah lupa (sory) aku Nampak mamat baju pink tadi ikut kami. And internally relief bila Nampak sign “perperiksaan sedang dijalankan.”
Ada dua pintu. Okay kat mana nak masuk nie? Kat pintu tampat kertas kuning tarikh exam. And apparently kami hari terakhir. Gamaknya Nampak yang kami terjenguk2 keluar sorang cikgu cina mak tanya exam ka? Then suruh masuk bilik sebelah kiri and reg then wait inside.
Aku masuk and Nampak sorang cikgu (aku agak lah.) duk keras kat meja tengah bilik and banyak kerusi disusun sepanjang bilik mengadap masing2 dua row each. So aku terus pegi kat meja depan and dia explain suruh cek no ic and giliran lepas tuh suruh tulis nama kt 3 sheet paper and sign. Masa aku tulis tuh tak perasan pulak yang kat situ ada sesi. Perasan tapi macam nama aku kat sesi 2. Ka 1? Entah.
Lepas isi aku pi duduk. Adik yang sembang ngan aku tadi duduk sebelah aku and kata yang dia tak sama group ngan aku. Aku dalam hati. Tak teringat pun owh ok gak kalau dia sekali. Ermm tak eah.
Tapi aku yang duduk selesa nie mula tergangu bila mamat pink tadi mai duduk dekat dengan tempat aku. Well depan aku tapi agak ke kanan sikit. And lelaki yang tegur aku tadi mai duk sebelah dia and start sembang dengan dia. Aku pun sembang dengan adik nie. Bagi kt dia info yg aku ada yelah aku nie kan ada google best friend.
Aku nampak ada few more candidate masuk. Lepas tuh aku baru tau yang aka nada dua group. Duk sat masuk lah cikgu yang suruh kami masuk waiting room tadi. Dia explain yang candidate akan ikut no giliran. So.
“munirah meerasa!” aku angkat tangan dengan perasaan yang penuh curiga and tak sedap hati. “candidate A” owh damn. There goes everything.
Then dia panggil lagi dua nama lelaki nad turn out si baju hitam yang tegur aku awal tadi and si baju pink. Baju hitam b and baju pink c and adik yang aku lupa nama d. aku time tuh tak leh nak senyum daa. Cikgu tadi suruh kami duduk dlam group and berlatih. And ada lagi 4 orng yang group ke2. Depa pun mai duduk depan kami. Baju hitam tuh duk depan aku. Aku perasan lah mata dia dk tengok aku sekali sekala. Aku? Tengok kasut dia. Hehhehe.
Few minutes then dia masuk lagi explain pasal flow exam and suruh sign kejadah kata akuan kertas exam dibuka depan kami. Aku isi second and pass kat baju pink. Dalam cubaan buang masa aku cuba cakap dengan adik tuh sambil mengelak pandangan budak lelaki berdua depan aku nie.
Then lepas letak enpon dalam beg kertas kami tunggu masa nak masuk dalam bilik exam. Rasanya 11.15 baru loceng bunyi panggil kami masuk. Bila masuk kena bawak slip and ic. Boleh pulak aku tinggal ic dalam beg kat hujung bilik. Cehh berlari aku retrieve aku punya ic. Taik..
Then aku duduk mengadap adik tadi and sebelah aku sibaju hitam. So seminit baca soalan and 2 min jawab and sorang 2 min present. Aku tak sempat…..
So bila dia sebut ja candidate A you may start aku drop aku punya pencil and bagi salam seringkas and start my sentence macam katun. Clearly gelabah. Tapi cover itu kemestian. So bila sampai kt sibaju pink pergh aku dah, dia nie terer nya, jeles! Then abih tuh mai turn group interaction. And guess what. Sibaju pink tuh start. Urhghh. Tak bagi can langsung orang nak cakap. Okay ni da lebeh.
“may I interrupt?” so aku cakap2 aku pass kat adik depan aku nie hehh amik ko. Tapi conclution pun baju pink tuh bt ahh. Kenapa dengan aku nie. Tapi above all that I did okay. so bila dah cukup masa. Kami buang kertas yang conteng tadi and keluar dari bilik exam. Aku lega sangat.
Gelak adik tadi tuh. Aku kata alhamduliilah. Dia pun muka lega. So sebab kami park moto kt tmpat yg sama. Maka aku nie muluk post nervous memang macam pop corn. Laju ja. Sampai dia tak tau nak kata apa.
And masa balik tuh aku perasan yang baju hitam tuh balik sama jalan dengan aku. Ah aku kena ikt belakang dia ka? Ah na mungkin. Aku potong dia and goes straight home. So sampai umah lenalah. Suda semestinya.
Then lepas seminggu posa abah aku masak moreh. Posa ke lima tak silap. Bila masak sudah menjadi konflik rumah tangga lah. Mak aku mak gerak kami bangan lepas aku tertidur balik lepas sahur. Pukul 10 sebab mak and abah nak g beli barang nak masak. Tapi nak bangun tuh punya lah payah aku tidoq balik. Tapi kejap ja. Bangun aku keluaq tgk tong gas kena rantai elok and keta tak da. Ahh time to kedebum.
Pukul 12 mak panggil suruh tolong. Aku. “awal lagi.” “tok  dk potong bawang nuh. Mai tolong.” Aku oh god. Why she here. Damn. Abah p amik dia ka td. Aku pun bangun mandi dengan adik aku tuh. Kami pun keluaq lah. Tgk my sister ada kt luaq. Owh that answer my question.
Lepas masak gaduh pasal nak hantaq p masjid pulak. Ergh. Tak yah kot aku detail kan kt sini. Entah kenapa masuk cerita pasal apit jiran aku yang urus moreh sekali.
“baik. Bagus, rajin ke masjid. Duit banyak. Sedekah pun buat.” Aku tak masuk tapi all of sudden mata kak aku tala kat aku. Huh muka kayu automatic.
So la nie focus aku untuk muet seterusnya tapi bfore that kerja dulu. Then raya. Yang paling sedih sebab aku bukan lagi student and tidak bekerja. Ugh raya tahun nie tengah bulan derr.
Dt xda. Huhuhuhuhu,
Bila aku dah kompom dapat kerja. Mak lah yang paling exited. Siap hantar moto pegi service lagi. Hadoi. Serba salah pulak. Sedang aku nie selalu bajet buat tak tau. Bajet konon aku nie “cool” n tak kisah. Aku jadi segan. And mula lah aku nak emo. Hmmm
Sometimes aku harap mak go dengan flow aku. Walau pun masa kecik-kecik dulu aku more merengek and mak more igrore kind of all the time sebab yelah anak kecik ramai. And sekarang bila mak Tanya aku terasa caring kat situ and entah kenapa aku rasa agak rimas.
Dah nature aku nie macam nie. Tak pandai nak salurkan affection aku nie ke saluran yang betul.
Sebab tuh kot aku single macam pringle. Ada ja lelaki minat kat aku, aku lari sejauh boleh. Tapi bila dah single aku mula gatai nak pakwe. Hmm bukan masa lagi kot. Eh kenapa mai tajuk nie.
Ok time dah nak dekat buka puasa. So nak get ready lah. Selamat ber puasa. : )
P/s : panjang kan? Ha dua jam aku taip nie. Adk aku da pandang sleck kt aku.

Comments

Popular posts from this blog

Aku rasa mati

Sering mimpi bertemu lelaki tua.

Degree oh degree